Welkom bij Renault Trucks
Persberichten
Eerste typegoedkeuring voor elektrische retrofit-truck van Renault Trucks
Nov. 21 2024
Als pionier op het gebied van circulaire economie en decarbonisatie heeft Renault Trucks een belangrijke mijlpaal bereikt. De fabrikant heeft in Frankrijk een typegoedkeuring gekregen voor zijn 12-tons Renault Trucks D, die van diesel is omgebouwd tot een batterij-elektrische truck. Via Clovis Grand Paris, de leasepartner van Renault Trucks, zal dit voertuig meerdere jaren als leasevoertuig worden gebruikt door Extime, een uitbater van duty-free winkels op de luchthavens van Parijs.
Eind 2023 voltooide Renault Trucks in samenwerking met Novumtech en met financiële steun van het Franse agentschap voor milieu en energiebeheer (Ademe) de ombouw van een vrachtwagen met verbrandingsmotor van 12 ton in een batterij-elektrische truck. Nu deze retrofit in Frankrijk is goedgekeurd, wil de fabrikant evalueren in hoeverre het project economisch, milieutechnisch en zakelijk levensvatbaar is.
Goedkeuringsproces in verschillende fasen
Om de dieseltruck om te bouwen tot een elektrisch voertuig waren meerdere aanpassingen nodig om aan de huidige regelgeving te voldoen. Nadat de dieselmotor was vervangen door een elektromotor, onderging het voertuig strenge tests bij UTAC, een in Parijs gevestigd technisch certificeringsbureau dat is geaccrediteerd volgens ISO 17025. Deze tests omvatten elektromagnetische compatibiliteitscontroles volgens de geldende normen (R100) en evaluaties van de conformiteit van het remsysteem. Na deze technische validatie heeft Renault Trucks een uitgebreid dossier ingediend bij de Franse regionale instantie voor milieu en veiligheid DREAL. Op 21 november 2024 ontving Renault Trucks als eerste fabrikant in Frankrijk goedkeuring voor gebruik op de weg van een retrofit-truck. Het hele proces, van de technische ontwikkeling tot goedkeuring, nam twee jaar in beslag.
Speciaal gebruik van de retrofit-truck
Het voertuig wordt door Clovis Grand Paris, een leasepartner van Renault Trucks, geleased aan Extime, een uitbater van duty-free winkels op de luchthavens van Parijs. Dit bedrijf zal goederen vervoeren tussen de magazijnen van Extime en de Parijse luchthavens. Met een actieradius van 250 kilometer is deze 12-tons elektrische truck ideaal voor dit transport, wat perfect aansluit op het streven van de luchtvaartsector om de koolstofemissies te verminderen.
Een eerste stap naar de uitbreiding van elektrische retrofitting?
Deze eerste elektrisch omgebouwde truck dient als 'laboratorium' voor Renault Trucks, zodat het bedrijf de effectiviteit en schaalbaarheid van elektrisch retrofitten kan beoordelen. “Door dit voertuig in de praktijk te gebruiken, kunnen we de economische haalbaarheid van deze elektrische retrofit-oplossing valideren. Met dit project tonen we aan dat we ons inzetten om natuurlijke hulpbronnen te behouden en de milieu-impact van onze voertuigen te verminderen. Deze vrachtwagen is een perfect voorbeeld van de manier waarop Renault Trucks de circulaire economie benadert”, aldus Laurent Colpier, Vice President Used Trucks and Urban Logistics bij Renault Trucks. Het is een proefrit met zowel milieu- als economische voordelen, omdat de aanschafkosten van de omgebouwde elektrische truck naar schatting tot 15% lager liggen dan die van een nieuw elektrisch voertuig.