Klantverhaal

Renault Trucks K - Litouwen - Vilniaus Regiono Keliai

Constructie

RENAULT TRUCKS K - LITHUANIA - VILNIAUS REGIONO KELIAI

Deze onderneming voor wegenonderhoud, maakt de lokale wegen in de regio van Vilnius vrij van sneeuw en strooit zout om de wegen veiliger te maken. Saulius Batvinksas, hoofd van de motorafdeling van de onderneming, somt de voordelen van de Renault Trucks K met sneeuwruimer op.

VILNIAUS REGIONO KELIAI 

 

1990 : jaar van oprichting.

300 : aantal personeelsleden.

32 : aantal vrachtwagens met container, waaronder 1 Renault Trucks K en 8 Renault Kerax.

2 000 KM : totale lengte aan verharde wegen om te onderhouden.

VILNIAUS REGIONO KELIAI
Waarom hebt u voor de Renault Trucks K geopteerd?

Saulius Batvinskas — We hadden onze vereisten in een aanbesteding gegoten en de Renault Trucks K voldeed aan onze verwachtingen. Hij is perfect aangepast aan onze activiteiten en dat is voor ons het belangrijkste. Hij moet natuurlijk zuinig zijn maar hij moet vooral robuust genoeg zijn om het hoofd te bieden aan temperatuurverschillen en corrosie.

 

Wat zijn zijn voornaamste troeven?

S.B — Het vermogen van zijn motor en het erg performante remsysteem. Het voertuig heeft volledig beschermde trommelremmen. Die zijn erg nuttig en doeltreffend wanneer we tijdens de zomer in mijnen werken en tijdens de winter op de weg. Hij heeft ook een functie voor lagere snelheden. Dat is een echte troef in de winter wanneer we zout strooien, een activiteit waar geen hoge snelheden aan te pas komen.

5%

De brandstofbesparing van de Renault Trucks K in vergelijking met andere voertuigen in het park.

Is het brandstofverbruik voordelig?

S.B — Onze voertuigen verbruiken doorgaans veel door de zware belasting. Toch verbruikt de Renault Trucks K 5 procent minder dan onze andere voertuigen. Met de 350 liter in de tank leggen we 500 tot 600 kilometer af.

VILNIAUS REGIONO KELIAI

"We hebben geen problemen gehad met de Renault Trucks K."

Saulius Batvinskas
In welke omstandigheden werken uw voertuigen?

S.B — Dat werd beschreven in onze technische vereisten: de voertuigen moeten kunnen werken bij temperaturen van –40 °C tot +40 °C. Afgelopen winter hebben onze Renault Trucks-voertuigen nooit startproblemen gehad, ondanks temperaturen tot 30 graden onder het vriespunt. Andere voordelen van de Renault Trucks K zijn onder meer zijn stalen bumper en het feit dat alle vitale onderdelen goed beschermd zijn.

 

 

Welk type van uitrusting helpt de chauffeurs bij hun werk?

S.B — De buitenspiegels geven dankzij hun vorm een erg breed zicht en ze zijn bovendien goed beschermd tegen sneeuw en spatten. De wielen, die onder het voertuig zitten, voorkomen spatten op de flanken. Net als voor het comfort in de cabine heeft Renault Trucks aan alles gedacht. De hoogte en rugleuning van de zetel zijn allebei verstelbaar. Ook waarderen onze chauffeurs de royale afmetingen van de cabine. Het ruime plaatsaanbod is erg handig, vooral wanneer ze een gereedschapskoffer vervoeren voor hun werk.

 

OPINIE
RENAULT TRUCKS K - LITHUANIA - VILNIAUS REGIONO KELIAI

Ricardas Kasperavicius, Renault Trucks K-chauffeur.

Welk werk de 36-jarige Ricardas Kasperavicius uitvoert, hangt grotendeels af van het weer. Sneeuw ruimen of zout strooien, ‘s nachts of tijdens het spitsuur werken... Hij werkt op een van de hoofdwegen van Trakai, een klein historisch dorpje, naar Vilnius, 30 kilometer verderop. Hij ging 15 jaar geleden aan de slag bij de onderneming en verklaart: “het is een waar genot om met de Renault Trucks K te rijden. Er heerst een ongelofelijke rust en van trillingen is geen sprake. Afgelopen winter zijn de temperaturen in Litouwen erg laag gezakt, met zware sneeuwval als gevolg. Wat Ricardas betreft, is de Renault Trucks K perfect geschikt voor de weg die hij beheert.

“Je kunt tot ongeveer 11 ton zout of zand laden, meer dan in andere vrachtwagens,” legt hij uit. Ook het lagere brandstofverbruik is een belangrijke troef van de Renault Trucks K. Zonder het exacte cijfer te kennen, ziet hij het voertuig vaak terugkomen van een opdracht met meer dan een halve tank brandstof. Hij leent zich perfect voor werken in de stad maar kan ook met sneeuwruimers worden uitgerust.

“Zo stelt hij ons in staat om meer werk te verrichten op een kortere tijd. Ik kan het werk nu alleen doen terwijl er vroeger twee voertuigen voor nodig waren,” benadrukt Ricardas. Maar die snelheid moet natuurlijk ook hand in hand gaan met veiligheid, in het bijzonder bij slecht weer. De chauffeur moet steeds de frontale en laterale ruimers gebruiken. Er moet heel wat tegelijk gebeuren: hij moet de weg in het oog houden, controleren of de sneeuw efficiënt wordt geruimd en nagaan of de zoutstrooier correct werkt. Dat vergt heel wat concentratie.

“Je moet heel voorzichtig zijn, alles gebeurt met de buitenspiegels,” legt de chauffeur uit. Aangezien Trakai een landbouw- en bosgebied is, moet Ricardas soms over ruwere terreinen waar hij zich zou kunnen vastrijden. De differentieelvergrendeling komt dan goed van pas. “Wanneer we in velden moeten rijden, beginnen de wielen door te slippen. Maar de differentieelvergrendeling maakt het werk wat eenvoudiger. Met dit systeem krijgt de andere aandrijfas sneller grip, zodat het voertuig veel gemakkelijker blijft rijden,” vertelt de chauffeur.

Set canonical URL
Off