Welkom bij Renault Trucks
Persberichten
Renault Trucks E-Tech T Diamond Echo weerlegt vooroordelen in extreme Finse kou
#JoinTheGoodMove
Dec. 19 2024
Na 23.000 kilometer door Europa te hebben gereden, heeft de elektrische truck Diamond Echo van Renault Trucks zijn roadshow afgesloten in Fins Lapland. Tijdens deze laatste etappe met temperaturen tot -19°C bewees de elektrische truck zijn betrouwbaarheid, zelfs onder extreme winterse omstandigheden.
Sinds de Renault Trucks E-Tech T Diamond Echo in april vertrok vanaf het hoofdkantoor van de fabrikant in Lyon, heeft de elektrische truck 23.000 kilometer afgelegd in Europa. Hij reed door Frankrijk, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Zwitserland, België en Duitsland en kon dagelijks tot 700 km afleggen dankzij een optimaal tussentijds laadbeheer. De langste afstand die deze Renault Trucks E-Tech T met één acculading aflegde was 360 km, tijdens een rit tussen Zwitserland en Duitsland.
Voor de laatste fase van de roadshow vertrok de Renault Trucks E-Tech T Diamond Echo in december 2024 naar Finland om aan te tonen hoe de elektrische truck presteert onder barre weersomstandigheden. Na aankomst in Finland legde de Diamond Echo 1.600 kilometer af tussen Helsinki en Rovaniemi in Lapland. Tijdens één etappe reed de truck 250 km op één acculading, terwijl hij tijdens een andere etappe 700 km aflegde met twee tussentijdse laadbeurten. Deze expeditie heeft ertoe bijgedragen dat een aantal vooroordelen over de prestaties van elektrische trucks in extreme kou definitief in de ijskast kunnen.
Overtuigende resultaten bij extreme temperaturen
“Uit de tests in Finland is gebleken dat elektrische trucks volledig operationeel blijven, zelfs onder zware winterse omstandigheden”, aldus Régis Pierrelle, Director of Electromobility Operations bij Renault Trucks. “In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, hebben we geen problemen ondervonden wat betreft actieradius, beschikbare laadstations of laadtijd. Het verwarmen van de cabine had geen significante invloed op de actieradius, grotendeels dankzij het programmeerbare voorverwarmingssysteem van Renault Trucks voor een optimaal energieverbruik.”
Onder deze barre weersomstandigheden met temperaturen tot maar liefst -19°C, bleven de prestaties van de elektrische truck gelijkwaardig aan die van een dieseltruck. De kou veroorzaakte een lichte stijging van het energieverbruik (tussen 10 en 15%), maar dit kwam voornamelijk door algemene factoren die gelden voor alle soorten aandrijving, zoals aerodynamica en winterbanden.
“Een van onze klanten in Finland vertelde ons zelfs dat de vorige winter, op een dag dat het -30°C was, de enige vrachtwagen in zijn wagenpark die startte een elektrisch model van Renault Trucks was. Alle dieseltrucks stonden stil omdat de AdBlue was gekristalliseerd”, voegt Régis Pierrelle toe. Dit bewijst eens te meer hoe betrouwbaar elektrische trucks zijn bij extreme kou. Met deze laatste etappe heeft Renault Trucks het demonstratiejaar afgerond en aangetoond dat zijn elektrische oplossingen in de praktijk niet alleen bruikbaar maar zelfs uiterst betrouwbaar zijn.