Nieuws

SLUYTER LOGISTICS KIEST HEEL BEWUST VOOR RENAULT

Distributie

3min
Sluyter

Ongeveer de helft van de ruim 300 voertuigen van Sluyter Logistics is een Renault. Dat is een bewuste keuze. “Ze zijn betrouwbaar, de TCO is goed en de chauffeurs rijden er graag in. Dan ben je er toch snel uit?”, meent directeur Sander Visser.

Toch was aanvankelijk de liefde voor Renault helemaal niet zo vanzelfsprekend. “18 jaar terug had ik helemaal niets met het merk. Het zat ons zelfs in de weg bij een overname. We wilden het bedrijf wel maar wisten niets van de Renaults waar ze mee reden. Daardoor duurde het allemaal heel lang. Tot er een directeur van een Renault-dealer kwam en naar het probleem informeerde. Ik zei heel eerlijk: ‘jullie merk’. Maar Renault wilde zich graag bewijzen en kwam met het aanbod dat we er twee en een half jaar lang mochten proberen in onze eigen kleuren. Als ze niet bevielen, konden we ze zo teruggeven. Nou, er gebeurde twee dingen: wij namen het bedrijf over en raakten overtuigd van de kwaliteiten van Renault Trucks als onze partner.”  

Goed gereedschap

“Laten we er niet omheen draaien”, meent Visser. “Er zijn heel veel bedrijven waar ze veel meer emotie met trucks hebben dan wij hier. Wij zijn behalve een transportbedrijf toch ook een echte full-service logistieke dienstverlener. Dat maakt ons een beetje een a-typisch bedrijf omdat we naast fysiek transport ook een belangrijke expediteursfunctie vervullen. Daarom is een truck voor ons toch in de eerste plaats gereedschap. Maar het moet wel goed gereedschap zijn. En daar hoort ook bij dat de chauffeur er goed zijn werk mee kan doen en dat hij er graag in wil rijden. Daarover heb ik geen klachten. Onze chauffeurs waarderen de ruimte van de T-Cab en het comfort. Ze vinden het ook een fijne auto die makkelijk rijdt. Wij kiezen voor de Sleeper cabine, met een comfortstoel en airco. Ik denk serieus dat Renault in Nederland zeker door de chauffeurs zwaar onderschat wordt.”  

Dekking

Visser denkt dat ook transportbedrijven het merk tekort doen. “Om te beginnen is het dealernetwerk in orde. Dat komt natuurlijk ook door de samenwerking met Volvo. Dat versterkt voor Renault de landelijke dekking. Wij kunnen onze trucks ook bij Volvo-dealers laten onderhouden als dat zo uitkomt. Verder verwachten wij van onze toeleveranciers dezelfde toewijding en service als wij aan onze klanten willen leveren. Omdat wij onze vloot door het hele land laten servicen, denk ik dat wij als geen ander weten hoe het Renault dealernetwerk in elkaar steekt en functioneert. En dan rijden wij niet eens op een onderhoudscontract. Wij willen namelijk optimaal flexibel blijven. Daarom kopen we onze auto’s zelf. En het onderhoud gebeurt gewoon op interval en noodzaak. Dat heeft naar ons idee voordelen als we tussendoor besluiten een auto eerder te verkopen of er juist wat langer mee door te rijden. Dan hebben we geen problemen met een onderhoudscontract dat nog niet afloopt of juist verlengd moet worden. En we weten ook zeker dat er bij elke beurt alles gedaan wordt wat nodig is. Want we moeten elke dag voor 100 procent op onze voertuigen kunnen vertrouwen.”  

Betrouwbaarheid

Wellicht is dat de goede zorg van de dealers een van de redenen dat Visser geen klachten heeft over de betrouwbaarheid van zijn Renaults. “Dat zal vast meespelen. Maar het moet ook aan de trucks zelf liggen, want wij rijden er inderdaad probleemloos 8 of 9 jaar mee. Nu liggen bij ons de jaarlijkse kilometrages tussen de 60.000 en de 80.000 km. Dat komt omdat wij onze routes zo efficiënt mogelijk doen en sturen op een hoge dropdichtheid. Maar dan heb je relatief wel weer veel start/stop verkeer. En we hebben ook Renaults die dagelijks twee shifts draaien en wel op 160.000 tot 180.000 kilometer per jaar uitkomen. En die doen het ook. Natuurlijk er is wel eens iets. Maar welk merk heeft dat niet? Het enige onbekende voor ons is dat wij nog niet weten hoe straks de restwaarde van deze T-series zal zijn. Daarvoor is de auto nog te kort op de markt. Maar restwaarde is ook afhankelijk van de economische situatie op het moment van verkoop. Daarom begrijp ik al die mensen niet helemaal die mij vertellen dat ik een ander merk moet kopen vanwege de verwachte hoge inruilwaarde. Want dat merk is doorgaans ook een stuk duurder. In feite zit ik daarmee 10.000 of 15.000 euro voor te financieren in de hoop dat ik dat over 8-9 jaar weer terugkrijg als ik de truck inruil…”  

Piekfijn

Gereedschap of niet, bij Sluyter moet alles wel piekfijn in orde zijn. “Wij bestaan bijna 100 jaar en willen vertrouwen en degelijkheid uitstralen. Dat bereiken we onder meer met zoveel mogelijk eenheid in het wagenpark. Ja, dan krijg je in het weekend die bekende rij precies gelijke trucks op de vestigingen. Veel bedrijven zetten dat trots op de foto. Ik vind dat ook mooi hoor maar daar doen we het niet voor. Met eenheid binnen een wagenpark dat er goed verzorgd uitziet, geef je je klanten het gevoel van degelijkheid”, is de overtuiging van Visser. “Net als het feit dat volgend jaar 85 procent van ons wagenpark Euro 6 zal zijn.”  

Bewust in de kleur

Visser: “We horen vaak genoeg ‘neem toch een witte, plak je naam er op en dan is hij later ook weer veel makkelijker te verkopen.’ Ik vind dat half werk. Die onderscheidende uitstraling is de reden dat wij relatief veel geld uitgeven om elke auto in de groen met gele kleuren van het bedrijf te laten spuiten. De heer Sluyter begon daarmee toen hij in 1926 het bedrijf oprichtte. Bij ons stáán die kleuren dan ook ergens voor. Het onderstreept de kernwaarden van ons bedrijf: wij investeren veel in mensen, materieel en IT. Dat doen we omdat we met onze klanten graag een langdurende relatie willen opbouwen. Dan moet de hele keten kloppen. Vanaf het eerste contact tot het moment dat onze chauffeur netjes op tijd in een nette truck voor de deur staat.”

TEKST: BERT ROOZENDAAL | FOTO’S: ROOZWORKS, KOOS GROENEWOLD Artikel gepublicieerd in TTM Magazine. Vind hier de online publicatie op TTM.nl.  

Overweegt u zelf de aanschaf van een Renault-truck?  

Neem contact op met uw dichtstbijzijnde dealer voor meer informatie >  

Of vraag vrijblijvend een proefrit met een van onze modellen aan >

Set canonical URL
Off