Nieuws

Hagen Beton en Renault Trucks: Een duurzame samenwerking met korte lijntjes

#JoinTheGoodMove

5min
Hagen Beton en Renault Trucks:

Van familiebedrijf tot koploper in duurzaam transport

Hagen Beton is een echt familiebedrijf met een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1899. Wat begon met het verschepen van zand en grind is inmiddels uitgegroeid tot een modern transport- en betonproductiebedrijf. Onder leiding van de vierde generatie, Robert en Ria Hagen, heeft het bedrijf een sterke focus op duurzaamheid en innovatie.

“In 2009 namen Robert en ik het familiebedrijf over,” vertelt Ria. “We zijn organisch gegroeid, van 12 naar 50 trucks, zonder grootse groeistrategieën of externe financiering. We doen gewoon ons werk zo goed mogelijk. Maar met een bedrijf van deze omvang heb je ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Daarom investeren we in duurzaamheid, zoals elektrisch rijden.”

Terug naar Renault Trucks: een bewuste keuze

De relatie tussen Hagen Beton en Renault Trucks is niet nieuw. Al in 1992 kocht Roberts vader een Renault 6x6, destijds de eerste in Nederland. Toch stapte het bedrijf later over naar een ander merk. Maar nu zijn ze terug – en hoe!

De eerste Renault Truck 6x6 in Nederland operatief (krant uitgave 8 december 1994).

“We hebben recent negen Renault Trucks aangeschaft: vier betonmixers, vier kippers en een elektrische Renault Trucks E-Tech T,” vertelt Robert. “Dat is een bewuste keuze. Renault Trucks biedt voertuigen die technisch gelijkwaardig zijn aan de topmerken, maar tegen een betere prijs-kwaliteitverhouding.”

Een belangrijke factor in die keuze was de relatie met Robert Verkerk van Renault Trucks Nederland. “We kennen elkaar al lang, en hij begrijpt ons bedrijf door en door. Bij Renault Trucks werken we met korte lijnen, zonder gedoe. Als ik een beslissing wil nemen, heb ik direct iemand met mandaat aan tafel. Dat werkt.”

Waarom elektrisch rijden?

Hagen Beton is gevestigd in Weesp, dat sinds 2022 onder de wet- en regelgeving van Amsterdam valt. “Vanaf 2025 wordt hier een zero-emissiezone ingevoerd,” legt Ria uit. “We moesten dus nadenken over duurzame transportoplossingen.”

Maar regelgeving alleen was niet de doorslaggevende factor. “We zitten in de kopgroep van elektrisch rijden omdat we geloven in vooruitgang,” zegt Ria. “We zijn CSC-gecertificeerd op het hoogste niveau van duurzaamheid, wat betekent dat we verantwoording afleggen over de hele productieketen. Elektrisch transport hoort daarbij.”

Om optimaal gebruik te maken van hun elektrische truck, ontwikkelde Hagen Beton een multifunctionele trekker-opleggercombinatie. “We kunnen de truck inzetten voor verschillende toepassingen: als kiepwagen, met een betonmixer of voor internationaal cementtransport. Dat maakt de investering efficiënter.”

De adviserende rol van Renault Trucks in de transitie

De overstap naar elektrisch transport brengt uitdagingen met zich mee, zoals laadinfrastructuur, subsidies en rijgedrag. Hierin speelde Renault Trucks een belangrijke adviserende rol. “Renault Trucks heeft ons geweldig geholpen,” vertelt Ria. “Ze hebben ons begeleid in het subsidieproces en ons gekoppeld aan experts op het gebied van laadinfra, zoals Joulz. Samen hebben ze metingen gedaan en advies gegeven over de beste laadoplossingen. Dankzij hen was de overstap een gecontroleerd proces.”

Robert voegt toe: “Het belangrijkste is dat Renault Trucks snapt wat wij nodig hebben. Ze verkopen geen standaardverhaal, maar kijken echt naar wat bij ons past.”

Hoe ervaren chauffeurs de Renault Trucks?

De overgang van diesel naar elektrisch rijden vraagt ook aanpassingen van de chauffeurs. “Onze eerste elektrische truckchauffeur was een senior in het vakgebied die het geweldig vond hoe stil en comfortabel de truck was. Maar er was ook wat stress: hoe werkt dit allemaal? Er was toch ook veel digitale kennis en handigheid nodig. Een jongere chauffeur vond het juist een soort computergame en haalde direct alles uit de digitale systemen,” lacht Ria.

Ook de nieuwe dieselvloot van Renault Trucks wordt goed ontvangen. “Onze chauffeurs waren in het begin afwachtend, maar nu bellen ze: ‘Wanneer komen er meer?’ Ze waarderen vooral het rijcomfort, de veiligheid en de praktische details.”

Langzaam maar zeker naar een duurzame toekomst

Elektrisch transport is voor Hagen Beton nog geen rendabele business, maar dat houdt hen niet tegen. “We wisten van tevoren dat we er in het begin geen geld mee gingen verdienen,” zegt Robert. “Maar we wilden leren en vooruitlopen op de markt.”

De verwachting is dat rond 2028-2029 elektrisch en diesel transport qua kosten gelijk worden. “Voor nu blijven we stap voor stap investeren. We hoeven niet de eerste te zijn met een volledig elektrisch wagenpark, maar we willen wel in de voorhoede blijven.”

Voor andere bedrijven die nadenken over de overstap naar elektrisch transport heeft Ria een duidelijke boodschap: “Doe het stap voor stap, laat je goed adviseren en werk samen met een betrouwbare partner. Renault Trucks stond naast ons tijdens dit proces – en dat is goud waard.”

Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw bedrijf?

Ik ga ermee akkoord dat Renault Trucks bij het verzenden van dit formulier mijn persoonlijke gegevens bewaart zolang als nodig is om de verstrekte informatie te evalueren en om contact met mij op te kunnen nemen over dit specifieke onderwerp. Mijn gegevens kunnen ook doorgegeven worden aan partners en distributeurs van Renault Trucks die in staat zijn mijn vraag te behandelen.
Ik ga akkoord met het ontvangen van nieuws en informatie over producten en evenementen van Renault Trucks. In elke e-mail die ik ontvang, kan ik deze communicatie stopzetten.